Het aantal pesterijen daalt niet tijdens de coronacrisis
Alhoewel bijna 50% van de Belgische werknemers telewerken tijdens de coronacrisis, is er geen significante daling van het aantal conflict- en pestgevallen op de werkvloer.
Pesterijen?
Onder pesterijen verstaan we vormen van uitsluiting, het bewust achterhouden van informatie, achterklap, beledigen, onaangename grappen uithalen.
Pestgedrag evolueert door Corona
“Soms duiken door de pandemie andere vormen van pestgedrag op”, aldus Hilde De Man, experte psychosociale aspecten van IDEWE. De coronapandemie aan zich blijkt vaak een aanleiding tot pestgedrag en verslechtert de sfeer binnen een team. De setting waarin pestgedrag zich stelt wijzigt. De achterklap in het vaste lunchkliekje is bijvoorbeeld verhuisd naar WhatsApp-groepjes. Mensen worden geviseerd omdat ze andere waarden en normen hanteren rond de maatregelen.
Er is ook wederzijds onbegrip tussen mensen die wel en niet mogen of willen thuiswerken en soms worden collega’s die terugkeren uit quarantaine bekeken of gemeden. Er zijn zelfs gevallen van bewust hoesten of spuwen bekend. Anderen melden dan weer dat ze het moeilijk hebben met het controlegedrag van de leidinggevende tijdens het telewerken.
Waarom pesten we soms meer in Coronatijden?
We leven in een abnormale tijd. Mensen zijn onzeker, de werkdruk ligt hoog en mensen ontmoeten elkaar weinig fysiek. Dat laatste zorgt er voor dat je je collega's ook minder snel aanspreekt op hun gedrag. Het niet face-to-face kunnen uitpraten zorgt voor irritaties. "Degenen die je pesten, zie je niet, maar degenen waar je steun aan hebt, zie je óók niet. De sociale controle, maar ook steun valt weg.”
Een verslechterde financiële situatie van de organisatie heeft een impact op pestgedrag.
In sommige gevallen vertaalt het ‘leidinggeven op afstand’ zich in een verhoogde controle, dat druk zet op sommige werknemers.
“Aangezien telewerk een blijver is, is het cruciaal dat leidinggevenden ook aan het welzijn en de spirit van hun werknemers werken”, geeft Hilde De Man nog mee. Duidelijke lijnen uitzetten rond telewerk en vervolgens zelf het goede voorbeeld geven in het volgen van de coronamaatregelen, is ook heel belangrijk. Uiteraard kan iedere werknemer op de fysieke én virtuele werkvloer zijn bijdrage leveren.
“Alert blijven voor ieders welzijn blijft de beste manier om conflicten maximaal te voorkomen.”
Bron: IDEWE