Hoe gaat DELA om met de coronacrisis? Preventieadviseur Petra Hermans deelt haar ervaringen.

 28/10/20

Overige

 COVID-19

Preventieadviseur Petra Hermans werkt al 17 jaar bij uitvaartspecialist DELA. Wat waren de grootste uitdagingen voor hen tijdens de coronacrisis? En welke inzichten nemen ze mee naar de toekomst?

Wat zijn uw taken als preventieadviseur bij DELA?

Mijn takenpakket is eigenlijk heel breed. Van advies over persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals handschoenen en mondmaskers, tot hygiëne, brandveiligheid en het psychosociaal welzijn van de werknemers en de ergonomische inrichting van de werkplekken. Vanuit het welzijnsbeleid hebben we een beleid opgezet dat zich niet louter richt op aanwezigheid, maar ook op het welbevinden van onze medewerkers. We schenken aandacht aan zowel de aanwezigen, de afwezigen als de medewerkers die het werk hervatten. Via een gezondheidsbeleid willen we ervoor zorgen dat de aanwezigen aanwezig blijven en de afwezigen in aantal afnemen. De focus ligt hierbij op bewegen en gezonde voeding.

Wat waren de grootste uitdagingen tijdens de coronacrisis?

De hoge werkdruk bij de medewerkers van uitvaartverzorging was een grote uitdaging. Aan het begin van de eerste golf was er ook een schaarste op de markt van de beschermingsmiddelen. We hebben grote inspanningen moeten leveren om ons te bevoorraden van voldoende kwalitatieve beschermingsmiddelen, waaronder mondmaskers. We zijn daar gelukkig in geslaagd en hebben hier nu op geanticipeerd, zodat we beschikken over voldoende voorraad. Een andere uitdaging was het sterk verminderde contact tussen collega’s door het thuiswerken. We hebben daarom bekeken hoe we de teams konden stimuleren om in verbinding te blijven met elkaar.

Hoe zorgen jullie voor voldoende contact tussen collega’s?

Er worden virtuele teammeetings en online sessies met externe trainers georganiseerd om voor meer verbinding te zorgen. En er was een virtueel nazomerevent voor alle medewerkers. Iedereen heeft thuis ook een geschenk ontvangen. Zo laten we weten dat we hen waarderen en aan hen denken. We lassen eveneens online koffiemomenten in per team, zodat je je dichte collega’s blijft horen en zien. We laten collega’s elkaar ook onverwachts opbellen voor een leuke babbel. De bedoeling is dat iedereen twee collega’s van een andere afdeling opbelt, bij voorkeur iemand met wie je weinig contact hebt. Onze CEO Sandra Schellekens maakt af en toe ook een video om de medewerkers te ondersteunen en zij neemt soms zelf deel aan online koffiemomenten. Op Yammer delen we bovendien diverse tips en tricks om de connectie te blijven houden.

Werken de meeste mensen momenteel thuis?

Wij volgen de richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad heel strikt op. Iedereen die kan thuiswerken, werkt dus ook effectief thuis op dit moment. Behalve de collega’s die in de uitvaarthuizen zelf werken uiteraard. Daar moet er altijd iemand fysiek aanwezig zijn. Op het hoofdkantoor werken we verder met gesloten deuren en met een beperkte bezetting. Tijdens de versoepeling van de coronamaatregelen in de zomer kon men tijdelijk terug naar kantoor komen. Op voorwaarde dat er een bezetting was van maximaal 1/3de van de teams. Al is het niet zo dat er toen een grote opkomst was. We hebben onze medewerkers daar sowieso volledig vrij in gelaten en zeker niemand verplicht om naar kantoor te komen.

Hoe begeleiden jullie de collega’s die niet van thuis kunnen werken?

De veiligheid en de fysieke en mentale gezondheid van de medewerkers zijn voor DELA ontzettend belangrijk. We merkten dat velen onder zware druk stonden en sommigen ook wel schrik hadden om het coronavirus op te lopen. Daarom wordt er ook psychologische ondersteuning aangeboden. Al voor corona werkten we samen met een externe partner voor psychologische bijstand, omdat medewerkers in de uitvaartsector soms met zeer traumatische gebeurtenissen geconfronteerd worden. Deze ondersteuning kan zowel online als ter plekke op de werkvloer. Ook de collega’s die thuis werken kunnen 24/7 terecht bij hen. Er wordt regelmatig gebruik van gemaakt. Sinds corona hebben we ook groepssessies mogelijk gemaakt per team. Al is dit natuurlijk allemaal op vrijwillige basis.

Wat hebben jullie geleerd tijdens de coronacrisis?

Momenteel zijn we een thuiswerkbeleid aan het opmaken dat ook postcoronaproof zal zijn. We bekijken hoe we dit nog beter kunnen aanpakken. Eén van de zaken die op tafel liggen, is het werken met een soort van thuiswerkvergoeding. De bedoeling zou zijn om hiermee je thuiswerkplek te verbeteren, want niet iedereen heeft thuis een bureau. Een ander aspect is ons beleid rond ziektebriefjes. Sinds het begin van de coronacrisis moet je de eerste drie dagen geen ziektebriefje hebben. Misschien is dat een maatregel die we structureel kunnen toepassen. We vermoeden dat het werkverzuim dankzij deze aanpak zou kunnen dalen. We hebben hierover echter nog niets officieel beslist, maar bekijken wat mogelijk is. Ook blijvende aandacht voor het mentale welzijn van onze mensen is cruciaal. DELA zet daarom volop in op psychologische ondersteuning van haar medewerkers en tracht hen met elkaar in verbinding te houden.

Hoe zou INNIwise, de online tool voor preventieadviseurs, u kunnen helpen in uw werk?

Ik zou het vooral nuttig vinden om te sparren met collega-preventieadviseurs. Ik ben dan ook van plan om binnenkort de mogelijkheden van INNIwise uit te proberen via het gratis proefabonnement.

Wilt u INNIwise, de online tool voor preventieadviseurs, zelf ook eens uitproberen? Bekijk hier alle voordelen en neem nu een gratis proefabonnement!

Hoe gaat DELA om met de coronacrisis? Preventieadviseur Petra Hermans deelt haar ervaringen.

Uw browser wordt niet ondersteund. Update uw browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.