nieuwsoverzicht 1 - 5 aug (wk 31)
Norm veiligheidsschoenen / fysieke gezondheidspromotie in scholen
I. WIJZIGINGEN IN DE WETGEVING
Er verschenen deze week geen wijzigingen aan de wetgeving opgenomen in INNIwise.
II. OVERIGE NIEUWSITEMS
A. Nieuwe Europese norm voor veiligheidsschoenen vanaf 2023
Standaardisatie van veiligheidsschoenen kan in 2022 gebeuren volgens twee normen:
- de oude EN ISO 20345:2012
- de nieuwe EN ISO 20345:2022
Vanaf 2023 kan dat alleen nog met de nieuwe Europese norm. Een overzicht van de nieuwe bijkomende vereisten en markeringen vind je hier (bron infographic Idewe).
De markering op de 'tong' van de veiligheidsschoen geldt als referentie om de beschermingsniveaus te kennen. De markering is bovendien 5 jaar geldig: dit wil zeggen dat een schoen die eind 2022 gemarkeerd is volgens de oude norm nog maximaal conform blijft tot 2027.
Huidige norm
De basisindeling maakt een onderscheid tussen werkschoenen (O), beschermschoenen (P) en veiligheidsschoenen (S). Veiligheidsschoenen worden qua bijkomende beschermende eigenschappen onderverdeeld in drie belangrijke categorieën: S1, S2 en S3.
S4 en S5-veiligheidsschoenen zijn veiligheidslaarzen die voor de rest beantwoorden aan de norm voor respectievelijk S1- en S2-veiligheidsschoenen.
Nieuwe norm
De nieuwe norm behoudt deze onderverdeling en breidt ze uit:
- S6 en S7 zijn nieuwe normen voor waterbestendige boots die ook de enkel beschermen, waardoor schoenen van brandweer en leger voortaan ook onder de PBM-regelgeving vallen.
- Nieuwe term: glijweerstand 'SR'. De oude norm sprak enkel over grip. Dit vervangt de SRA, SRB en SRC.
- P, PL, PS: schoenen met perforatiebestendige zolen worden voortaan onderverdeeld in 3 categorieën o.b.v. de dikte van de gevaarobjecten.
- LG: is een nieuwe vereiste voor meer stabiliteit op een ladder.
- WPA: duidt op de waterbestendigheid van de bovenbouw van de schoen.
- SC: verwijst naar de slijtvastheid tegen schade door grind.
“Omdat er echter bijkomende opties aan worden toegevoegd krijgen preventieadviseurs een fijnmaziger aanbod om uit te kiezen”, zegt preventieadviseur arbeidsarts Maurits De Ridder van IDEWE. “De risicoanalyse persoonlijke beschermingsmiddelen zal daarbij uiteraard bepalend zijn.”
Bron: Idewe
B. Bevordering van de fysieke gezondheid in het onderwijs is noodzakelijk
Op 23 juni 2022 organiseerden het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) en het ‘European Network Education and Training in Occupational Safety and Health’ (ENETOSH) samen een workshop met als titel “Strategies to promote good physical health in education”.
De workshop bracht experten op het vlak van veiligheid en gezondheid op het werk (VGW), volksgezondheid en onderwijs samen.
Een samenhangende strategie is nodig om een goede integratie van fysieke activiteit in het schoolsysteem te verzekeren en zo de kennis over gezondheid en de preventie van musculoskeletale aandoeningen (MSA) voor een toekomstige generatie van werknemers te bevorderen.
De prevalentie van MSA bij kinderen en jongeren
MSA komt voor bij gemiddeld 30% van de 7- tot 26-jarigen, een cijfer dat toeneemt tot 36% bij studenten, stagiairs en jonge werknemers. Er is echter nood aan meer onderzoek om concrete conclusies te trekken over risicofactoren op MSA bij kinderen en jongeren. Het belang van vroege interventie wordt benadrukt.
Zelfs onze eerst bewegingen als kind helpen om kracht, een goede houdingen en conditie te ontwikkelen. Baby’s en kinderen hebben een natuurlijke nieuwsgierigheid en verlangen om te bewegen. Hun voorzien van de kans om te spelen, hun grove motoriek te oefenen en risico’s te leren kennen, vormt niet enkel de sleutel tot de preventie van MSA, maar draagt ook bij aan alle aspecten van het leerproces en de hersenontwikkeling.
Gezondheidspromotie als een integraal onderdeel van de ontwikkeling op school
Dit is essentieel. Dr. Peter Paulus van de Leuphana Universiteit verklaart dat er nood is aan een strategische verschuiving: 'the good healthy school approach'. Een project loopt in Duitse scholen.
Heinz Hundeloh, senior expert, beschreef vervolgens de 4 kernboodschappen en 6 principes om MSA-preventie succesvol in scholen te implementeren. De ideeën staan beschreven in volgend rapport (Engelstalig).
Bron: Beswic - ENETOSH - Campagne 'Gezond werk: verlicht de last 2020-2022 (ppt en infosheet)'