nieuwsoverzicht 10 tot 14 jun 2024 (wk 25)

 18/06/24

Nieuws

K.B. 12-5-2024 / Wijzigingen codex welzijn op het werk / Minder arbeidsongevallen met uitzendkrachten / Werken met jobstudenten / Onderzoek: virtueel vergaderen / Coördinatie bouwplaatsen : indexering

I. WIJZIGINGEN IN DE WETGEVING

A. NIEUW: K.B. tot vaststelling van de modaliteiten bedoeld in de artikelen 3 en 4 van de wet van 6 november 2022 betreffende de verbetering van de binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn

Op 11 juni 2024 werd het K.B. van 12 mei 2024 tot vaststelling van de modaliteiten bedoeld in de artikelen 3 en 4 van de wet van 6 november 2022 betreffende de verbetering van de binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.

Dit besluit bepaalt onder meer de voorwaarden voor de plaatsing van de luchtkwaliteitsmeters voor de luchtkwaliteit en de zichtbaarheid van de meetgegevens of prestaties van de ventilatie- of luchtzuiveringssystemen vast te stellen (art. 3), de structuur van de risicoanalyse (art. 4, § 1) en het actieplan (art. 4, § 2) en eisen voor de installatie, goede werking en onderhoud van de ventilatie- en luchtzuiveringssystemen vast te stellen (art. 5-6).

Het besluit treedt in werking op 21 juni 2024.

Bron: K.B. 12-5-2024 (B.S. 11-6-2024)

B. Wijzigingen codex welzijn op het werk

Het K.B. van 12 mei 2024 tot administratieve vereenvoudiging en actualisering van diverse bepalingen van de codex over het welzijn op het werk werd op 10 juni 2024 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

Het doel van dit K.B. is de codex in overeenstemming te brengen met het principe van de unieke gegevensinzameling door publieke instanties bij burgers en bedrijven, het ‘Only Once’-principe.

Dit principe is vastgelegd in de wet van 5 mei 2014 en houdt de volgende basisprincipes in:

  • Gegevens die reeds beschikbaar zijn bij een authentieke bron, moeten niet opnieuw worden meegedeeld aan een FOD;
  • Modellen en formulieren die bij een procedure horen, niet opnemen in de bijlagen bij de regelgeving waardoor het proces tot wijziging ervan niet onnodig gecompliceerd wordt;
  • Een gelijkschakeling tussen elektronische en papieren formulieren.

In overeenstemming met deze principes, worden bij dit nieuwe K.B. de formulieren en modellen die als bijlage bij de codex opgenomen zijn, opgeheven en vervangen door een model of formulier op de website. Bovendien worden een aantal nieuwe formulieren gecreëerd die op de website beschikbaar zijn. Deze modellen houden daarbij ook rekening met het niet opnieuw opvragen van gekende informatie door bijvoorbeeld naar het KBO-nummer te vragen in plaats van naar een adres.

Verder worden ook de verklaringen op erewoord geschrapt. Men gaat er immers van uit dat een instelling die een aanvraag doet zich hierdoor reeds verbindt tot het naleven van de wettelijke voorwaarden.

Daarnaast wordt ook de vermelding van een aangetekende brief vervangen door een aangetekende zending, waardoor ook de elektronische vorm mogelijk gemaakt wordt. Meer hierover wordt opgenomen in een nieuw hoofdstuk V in titel 1 van boek I van de codex.

Ook andere bepalingen die duiden op een papieren document worden aangepast zodat een elektronische zending mogelijk is.

Ten slotte worden een aantal verwijzingen naar de wetgeving en terminologie geactualiseerd.

Het besluit treedt in werking op 20 juni 2024.

Bronnen:

II. OVERIGE NIEUWSITEMS

A. Minder arbeidsongevallen met uitzendkrachten

In 2022 gebeurden er minder arbeidsongevallen waar uitzendkrachten bij betrokken waren ten opzichte van het jaar voordien. Dat blijkt uit cijfers van Preventie en Interim. Het ging in 2022 nog om 8 327 ongevallen die leidden tot 195 264 dagen arbeidsongeschiktheid. De uitzendsector stond dat jaar voor zo’n 216,9 miljoen gewerkte uren ( = 111 226 FTE).

Het aandeel uitzendkrachten nam in 2022 met iets meer dan 3% af, maar het aandeel jobstudenten die interimarbeid verrichtten was toegenomen. Zij vertegenwoordigen maar liefst 18,4% van alle gepresteerde uren. Het aantal arbeidsongevallen in deze categorie nam dan ook toe tot 707, maar blijft – relatief gezien – stabiel.

Bron: Preventie en Interim

B. Werken met jobstudenten : enkele tips

De zomervakantie is traditioneel een periode waarin heel wat jobstudenten worden ingeschakeld. Het is belangrijk ook hun veiligheid in de gaten te houden.

Vooreerst is het belangrijk om specifieke risico’s op te sporen. Het is een extra kwetsbare groep werknemers omdat ze vaak een job nog niet heel goed kennen en een gebrek aan ervaring hebben. Ze kennen de risico’s zelf niet goed en schatten ze vaak verkeerd in. Een risicoanalyse is dus zeker een meerwaarde. Hou in het achterhoofd dat snijmachines, vallende voorwerpen of zelf ergens over- of afvallen vaak voorkomende ongevallen zijn bij deze categorie werknemers.

Een cruciaal moment is het onthaal van de jobstudent. Informeer hen op dat moment voldoende over bepaalde risico’s, veiligheidsvoorschriften en procedures. Leidt hen hierover op. Een onthaalbrochure of checklist kan hier ook een hulp zijn. Denk verder ook bijvoorbeeld aan een ervaren buddy die geregeld bij de jobstudent incheckt.

Ga ten rade bij het CPBW of de preventieadviseur. Samen met hen kan je bekijken of een gezondheidsbeoordeling nodig is en welke PBM’s mogelijks nodig zijn.

Denk verder ook goed na over de taken die je door een jobstudent laat doen. Contact met schadelijke stoffen, ioniserende straling, lawaai of gevaarlijke machines zijn bijvoorbeeld beter te vermijden, tenzij de student in kwestie meerderjarig is en voldoende opleiding heeft genoten om over voorkennis te beschikken.

Ten slotte mag je niet uit het oog verliezen dat voor het bedienen van transportwerktuigen specifieke regels gelden voor jobstudenten. De meeste gemotoriseerde transportwerktuigen mogen niet gebruikt worden. Voor uitzonderingen verwijzen we naar de wetgeving (art. X.3-11/1).

Een uitgebreide toelichting over jongeren en stagiairs, alsook een risicoanalyse met betrekking tot deze specifieke doelgroep vind je op onze website.

Bron: Mensura

C. Onderzoek: virtueel vergaderen

Sinds corona is hybride werken ingeburgerd. Hierdoor wordt vaak online vergaderd en dat zou volgens onderzoek leiden tot meer vermoeidheid, depressie en eenzaamheid. TNO heeft nu een nieuw onderzoek gedaan dat drie verschillende vergadervormen heeft vergeleken: fysiek op locatie, online via video en via Social XR.

Extended Reality (XR) omvat de verschillende technologieën waarmee mensen elkaar op afstand in 3D kunnen ontmoeten. Hiertoe behoren zowel virtual reality (VR) als augmented reality (AR). Social XR zorgt ervoor dat meerdere personen samen kunnen werken en communiceren.

Het onderzoek van TNO omvatte twee fases. In een eerste fase werden ervaringen van de deelnemers in een lab gemeten. De tweede fase bekeek de ervaringen van een andere groep deelnemers binnen hun werkomgeving.

Er wordt aangetoond dat er in effectiviteit geen verschil zit tussen de drie vormen. Wel beoordeelden de deelnemers de Social XR-vergaderingen als aangenamer dan de fysieke en video vergaderingen. Het is bij Social XR-vergaderingen bijvoorbeeld makkelijker om aandacht te vragen omdat je avatar zijn of haar hand opsteekt. Alle deelnemers blijven ook zichtbaar via hun avatar (bij video vergaderen wordt soms de camera of microfoon uitgezet waardoor deelnemers niet meer actief deelnemen).

Hoewel het Social XR-vergaderen dus zeker potentieel heeft, zal een echte implementatie wellicht nog even op zich laten wachten. De avatars zijn vaak niet professioneel en realistisch genoeg en worden de verschillende functionaliteiten van XR nog als ingewikkeld ervaren. Verder is de aanschaf vaak ook nog duur, zeker om op grote schaal in te zetten. En dan zijn er nog de uitdagingen op vlak van privacy en databescherming.

Een uitgebreid verslag kan hier (in het Engels) worden nagelezen.

Bron: TNO

D. Coördinatie bouwplaatsen : indexering

Artikel 37 van het K.B. van 25-1-2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen bepaalt een aantal criteria die bepalen of een coördinatiestructuur (en bijgevolg de aanstelling van een veiligheids- en gezondheidscoördinator) nodig zijn.

Een van deze criteria is de totale prijs van de werken (geschat door de bouwdirectie, excl. Btw).

Dit bedrag is sinds 1 mei 2024 geïndexeerd en bedraagt nu 4 183 500 euro ( = 2 500 000 x (1,02)26).

Bron: BeSWIC

III. PRAKTISCHE INFORMATIE

Op onze website vind je heel wat praktische documenten. Onlangs werd een toelichting en model toegevoegd over het opleidingsplan en de FLA.

De invoer van de FLA laat heel wat stof opwaaien. Zo roept Agoria op tot een boycot ervan omdat het te veel administratieve last in zou houden en zo eerder een belemmering dan een ondersteuning vormt. De wet voorziet momenteel geen administratieve of strafsancties voor het niet-naleven van de FLA-wet. Wel wordt het naleven ervan gecontroleerd door de sociale inspectiediensten en kunnen een aantal inbreuken leiden tot een vermelding op een openbare zwarte lijst. Een volledige FAQ hierover is terug te vinden op de website van Agoria.

Bezoek ons op 18 juni 2024 op Prenne 70 in Kortrijk Xpo. Je vindt ons op standnummer 31.

nieuwsoverzicht 10 tot 14 jun 2024 (wk 25)

Uw browser wordt niet ondersteund. Update uw browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.