nieuwsoverzicht 12 tot 16 aug 2024 (wk 34)
Wijziging K.B. 4 april 2019 (biociden) / Managers verhoogd risico burn-out door werknemers / Eurofound over de ontwikkelingen in het beroepsleven in Europa / Ontstressen na het werk / Geen ruimte om te rouwen na verlies op de arbeidsmarkt / Wie herinnert zich de FACT-app nog ?
I. WIJZIGINGEN IN DE WETGEVING
Wijziging K.B. 4 april 2019 (biociden)
Het koninklijk besluit van 4 april 2019, wat betreft het op de markt aanbieden en het gebruiken van biociden, wordt gewijzigd door het koninklijk besluit van 14 juli 2024. Dit besluit treedt 1 januari 2025 in werking. In afwijking hiervan treden artikel 22 en 23 in werking op 1 januari 2027.
De bepaling ‘productsoort’ wordt vervangen in artikel 2. De bepalingen onder 38°, 39°, 40°, 41° en 42° vullen het artikel aan. Daarin staat onder andere een samenvatting van de productkenmerken van een biocide of een biocidefamilie en ook de Europese toelating waarbij een minister of de Europese Commissie toelaat dat een biocide op de markt wordt aangeboden en gebruikt.
In ditzelfde besluit wordt artikel 3, omtrent het aanbieden en gebruiken van biociden op de markt, vervangen.
In artikel 4, 5 en 7 van ditzelfde besluit worden woorden vervangen en opgeheven. Het eerste lid van artikel 8 waarin staat dat nadat de bevoegde dienst de aanvraag heeft ontvangen, wordt de vereiste retributie opgevraagd, wordt ook vervangen.
In artikel 10 van hetzelfde besluit vervangt men lid 1, paragraaf 2 en lid 2, paragraaf 2. Deze wijziging houdt in dat de aanvrager zijn verweermiddelen tegen de genomen beslissing van de minister mag uiteenzetten in een bezwaarschrift en kan gehoord worden door het Comité voor advies inzake biociden door een verzoek in te dienen. Indien het binnen een termijn van dertig werkdagen per aangetekend schrijven aan de bevoegde dienst overgemaakt, dan is het bezwaarschrift uitsluitend ontvankelijk. Op de dag waarop de beslissing van de minister is verzonden aan de aanvrager gaat de termijn in. Een bezwaarschrift wordt niet behandeld als het niet ontvankelijk is. De aanvrager wordt per aangetekend schrijven op de hoogte gebracht door de bevoegde dienst. Het is niet toegelaten om elementen aan te brengen die deel uitmaken van of steunen op gegevens die terug te vinden zijn in bijlage 1, B. Indien een bezwaarschrift ontvankelijk wordt verklaard, moeten deze aanvullende gegevens overeenkomstig met hierboven vermelde bijlage 1, B bij de bevoegde dienst ingediend worden. Binnen de dertig werkdagen na de beslissing van de minister gebeurt dit alles.
Artikel 11 wordt gewijzigd met betrekking tot de geldigheid van de registratie.
Artikel 12 wijzigt eveneens door de minister op grond van de ontwikkelingen van de wetenschap en ter bescherming van het milieu. Voor een wetenschappelijke of administratieve wijziging, voor de datum van de werkzame stof of, indien een product meerdere werkzame stoffen bevat, voor de datum van goedkeuring van de laatste werkzame stof wordt de aanvraag ingediend. Als er een wijziging is van de voorwaarden van een registratie, is er een gewijzigde registratie vereist, daardoor vervalt de oorspronkelijke registratie.
Artikels 13 tot en met 15 krijgen enkele aanvullingen.
De wijzigingen in artikel 16 gaan over de registratie van de biociden die de minister kan geven.
In artikel 17 is er een vervanging in verband met de verweermiddelen in het kader van een bezwaarschrift.
In artikel 19 wordt paragraaf 1, het tweede en vierde lid, vervangen. In paragraaf 7 worden bepalingen gewijzigd.
Eveneens worden er in artikel 19 tot en met 21 bepalingen gewijzigd. En ook in artikel 26 worden woorden vervangen.
Artikel 28 wordt vervangen. In paragraaf 1 gaat het over de houders van registraties of Europese toelatingen die ervoor zorgen dat biociden worden ingedeeld, verpakt en geëtiketteerd. Daaropvolgend staat in paragraaf 2 dat ze verpakt moeten worden zodat er geen verwarring mogelijk is. In paragraaf 3 betreft het dat de biociden enkel worden afgeleverd in de ongeschonden oorspronkelijke verpakking. In paragraaf 4 betreft het de verpakking van de biociden die als aerosol voldoen. Dan kunnen we in paragraaf 5 de informatie terugvinden over het etiket van de biociden waarbij specifieke informatie op terug te vinden moet zijn. In paragraaf 6 betreft het dat het etiket in het Nederlands, Frans en Duits moet worden weergegeven. Ten slotte besluit het artikel met paragraaf 7 waarbij er monsters, modellen of ontwerpen van de verpakking of het etiket door de minister of de belaste ambtenaar kan geëist worden.
Eveneens wordt artikel 29 vervangen. Het betreft hier de reclame over de biociden. In § 1 wordt verklaard dat reclame enkel is toegestaan voor biociden die op de markt zijn toegelaten. In § 2 staat er een afwijking waarbij de minister een tijdelijke uitzondering kan geven. In § 3 gaat het erover dat kortingen, gratis producten verboden zijn. In § 4 wordt vermeld dat er naast de kostprijs geen andere informatie mag vermeld worden. Wat betreft § 5 moet in elke reclame de handelsbenaming en het toelatings -, registratie -, of kennisgevingsnummer vermeld worden. Ten slotte staat in § 6 dat er voldoende tijd moet zijn voor het tonen van de informatie.
In artikel 31 is er een vervanging in verband met de jaarlijkse aangifte en rapportage.
In artikel 32 wordt het opschrift vervangen en er wordt een artikel 32/1 toegevoegd. Hier gaat het over de verplichtingen van de houder wat betreft de registratie, toelating, Europese toelating of aanvaarding van kennisgeving tijdens de respijtperiode.
Artikel 33 wordt vervangen. Het betreft de informatieverplichting van de minister. Er wordt een overzicht bijgehouden door de bevoegde dienst. Het is toegankelijk voor het grote publiek en wordt wekelijks bijgewerkt.
Eveneens wordt artikel 34 vervangen waarin staat dat het verboden is een biocide te gebruiken voor andere doeleinden dan zijn opgelegd.
In artikel 36 wordt er een aanvulling gedaan. Het betreft hier de vrijstelling van de registratie en de toepassingen voor het grote publiek waarbij de minister een vrijstelling kan geven.
Het opschrift van artikel 39 wordt vervangen, eveneens worden bepalingen vervangen in artikel 39.
Artikel 40 kent een wijziging. Het eerste en tweede lid wordt vervangen wat betreft de registratie in het gesloten circuit. Verder worden er bepalingen veranderd in het tweede en derde lid. En het vierde lid wordt opgeheven.
Paragraaf 1 van artikel 41 wordt vervangen. In dit artikel betreft het de registratie behoudens verleende uitzondering.
Dan is er ook nog een vervanging in artikel 44 omtrent de overgang naar de Europese toelating.
Ten slotte worden de bijlage 1 tot en met 3 vervangen.
Bron: K.B. 14-7-2024 (B.S. 13-8-2024)
II. OVERIGE NIEUWSITEMS
A. Managers verhoogd risico burn-out door werknemers
27% van de werknemers loopt een verhoogd risico op een burn-out volgens een onderzoek van Workday. Managers lopen ook een groter gevaar als er een hoog risico is op de werkvloer. Ze hebben twee keer zoveel kans op een burn-out in vergelijking met managers bij bedrijven die een laag risico hebben. Er is nood aan een verbetering van de werknemersgezondheid en -welzijn of hulp van AI en andere technologieën. Anders verspreidt het risico op burn-out zich van de manager naar de werknemers, en andersom. Burn-out verlaagt de betrokkenheid en productiviteit op de werkvloer. Bedrijven zien jaarlijks groeiende uitdagingen, de betrokkenheid en het talentbehoud blijven essentieel voor succes. Sinds 2014 is het aantal werknemers die een sterk gevoel van onwelzijn ervaart met 40% gestegen.
Werknemers met een hogere kans op een burn-out scoren lager op drijfveren wat betreft werknemersbetrokkenheid, overtuiging, tevredenheid en loyaliteit. Dit kan problemen veroorzaken als het risico op burn-out niet wordt aangepakt.
Het risico is in alle sectoren en bedrijfstakken aanwezig. Een belangrijke bevinding is dat sectoren zoals overheid, media en entertainment, energie en hulpbronnen een hoger risico lopen op een burn-out. Hoewel er in deze sector een daling te zien is van 17% sinds 2022. Ook in de technologie-industrie kampt men met een hoog uitvalrisico. Hier kennen ze een stijging van 8%. Terwijl we in de financiële dienstverlening een daling van 4% kunnen terugvinden.
Leidinggevenden zijn zich vaak niet bewust van een dreigend risico op burn-out. De organisatie heeft hier een blinde vlek waarbij er vaak niets gedaan kan worden aan de oorzaak van het gevaar. Leiders moeten een datagestuurde aanpak gebruiken om het werknemerssentiment te meten en zo burn-outrisico’s te verminderen. Ook AI kan veelbelovende mogelijkheden bieden door taken te automatiseren zodat werknemers zich kunnen focussen op waardevoller werk. Hierdoor zou de werknemer zich kunnen bezig houden met het genereren van inzichten, gepersonaliseerde ervaringen bieden en de ontwikkelingsmogelijkheden kunnen verbeteren. Dit komt leidinggevenden enkel ten goede.
Bron: ZigzagHR
B. Eurofound over de ontwikkelingen in het beroepsleven in Europa
Eurofound bracht een nieuw rapport uit over de ontwikkelingen op professioneel gebied. Het bevat landenrapporten van elk van de 27 lidstaten en Noorwegen van 2023, gebaseerd op nationale onderzoek – en enquêteresultaten.
De behandelde onderwerpen bestaan uit:
- De politieke context in 2023;
- Updates over de sociale partners en de instellingen voor de sociale dialoog;
- Ontwikkelingen op gebied van collectieve onderhandelingen;
- Antwoorden van de overheid op de inflatie;
- Vakbondsacties;
- Ontwikkelingen op het gebied van arbeidstijd.
In de verslagen kunnen er beleidsontwikkelingen omtrent kwesties zoals arbeidsovereenkomsten, de loonkloof tussen mannen en vrouwen verkleinen, gezondheid en veiligheid en een evenwicht tussen het werk– en privé-leven nagelezen worden.
Voor België is vooral de Arbeidsdeal een belangrijke ontwikkeling. Hierbij wordt onder meer aandacht geschonken aan platformwerkers en freelancers. Ook het recht op deconnectie is in ons land een belangrijke nieuwigheid. Ten slotte legt ons land nu ook sterk de nadruk op het belang van opleiding van de werknemers, door middel van het verplichte opleidingsplan.
Het volledige verslag kan je hier lezen. ( Uitsluitend in het Engels)
Bron:
- Beswic
- Eurofound
C. Hoe ontstressen na het werk?
In vijf jaar tijd zijn het aantal werknemers die langer dan een jaar thuis zitten met een burn-out of depressie gestegen met 43 % volgens cijfers van het RIZIV. Ook volgens een onderzoek van levensverzekeraar NN zou één op de vijf werknemers een verhoogd risico hebben op een burn-out.
Een bedrijf kan er voor kiezen een structurele aanpak te gebruiken om het stressniveau te doen dalen. De managementnorm ISO 45003 geeft richtlijnen voor het managen en bevorderen van het psychosociaal welzijn op het werk. Er worden aanbevelingen gedaan over de rol van de directie, de participatie van medewerkers voor de preventie van uitval van personeel en een strategie wanneer dit toch moest gebeuren. Je kan er meer te weten komen over de verantwoordelijkheden en verwachtingen van werknemers en het werktempo. Ten slotte is er een concrete strategie terug te vinden voor wat er moet gebeuren tijdens conflicten, intimidatie en pestgedrag.
Om te ontstressen is het belangrijk dat je ‘de knop’ omdraait. Door je zintuigen te prikkelen, activeer je de prefrontale cortex, het voorste deel in je hersenen dat ervoor zorgt dat je beter kan loslaten. Volgens Veerle Franqui, stress– en burn-outcoach, is het belangrijk om de situatie te relativeren. Dit kan je doen door stoom af te laten bij collega’s en vrienden. Nadien kan je dan bekijken of er een oplossing binnen bereik is.
Andere tips van Veerle Franqui:
- Zit niet langer dan 30 minuten, anders ontwikkel je een verhoogd risico op fysieke kwalen;
- Zet tijdens je werk jouw favoriete muziek op, dit kan je gebruiken om enkele snelle bewegingen te maken;
- Vaker de trap nemen in plaats van de lift;
- Las voldoende sta-momenten in;
- Gebruik de middagpauze om een blokje rond te wandelen waardoor je terug meer energie krijgt;
- Wanneer je ergens moet wachten op je werk, kan je deze tijd gebruiken om rek– en stretchoefeningen uit te voeren.
Als je dit moeilijk vol te houden vindt, zijn er nog enkele tip om goede gewoonten vol te houden:
- Houd je gewoonte als eerste in je gedachten door bv. een afvinkformulier te gebruiken.
- Maak van je nieuwe gewoonte iets waar je echt naar uitkijkt door bv. met vrienden te sporten.
- Kleine en haalbare doelen opstellen zorgt ervoor dat je sneller in actie komt. Bv. vijf minuten mediteren is gemakkelijker dan een uur.
- Werk met tussendoelen en beloon jezelf met iets leuks voor het behalen van de doelen. Op die manier wordt je gewoonte bevredigend.
Bron: NBN
D. Geen ruimte om te rouwen na verlies op de arbeidsmarkt
Uitvaartspecialist DELA deed een bevraging bij ongeveer 2000 Belgen over het rouwverlof. 31 % van de Belgen vinden dat ze onvoldoende steun en tijd krijgen bij hun rouwproces. Drie jaar geleden werd het rouwverlof verlengd van drie dagen naar tien dagen. Dit is een stap in de goede richting, maar geen allesomvattende oplossing. Het heeft er niet voor gezorgd dat rouwen nu bespreekbaar is op de werkvloer. Het verlies kan jaren meeslepen, want het is voor iedereen anders.
DELA deelt vijf concrete tips mee om jouw collega te ondersteunen:
- Probeer op de begrafenis aanwezig te zijn en maak hierbij werk van een handgeschreven condoleancekaart.
- Wees een luisterend oor voor je collega. Je moet niet weten wat te zeggen, betrokkenheid en er zijn is belangrijker.
- Het kan helpen om anekdotes aan te halen die je collega heeft verteld over de overledene. Haal warme herinneringen op aan momenten waarbij de overledene ook aanwezig is.
- Kleine gebaartjes doen wonderen en kunnen een collega veel troost bieden. Dit geeft je collega het gevoel dat die er niet alleen voor staat en eventueel zijn hart zou kunnen luchten.
- Wanneer je geen goede prater bent, kan je dagdagelijkse taken uit handen nemen. Zo creëer je ruimte voor je collega om te rouwen.
Bron: HRmagazine
E. Wie herinnert zich de FACT-app nog ?
Kun je je de FACT-app nog herinneren? Het werd gelanceerd in 2020 op de Internationale Dag van de Vluchteling. De app is intussen uitgebreid met meer talen en woorden. Dus hij wordt regelmatig bijgewerkt en nieuwe woorden toegevoegd. De app wordt gebruikt in sectoren waar er een taalbarrière is bv. de metaalindustrie, schoonmaaksector. Sprekers van de moedertaal hebben audiofragmenten ingesproken. Dit draagt bij tot de authenticiteit en de bruikbaarheid van de app.
Door een gestructureerd stappenplan te volgen kan je de app implementeren in je bedrijf. Het gaat dan over het downloaden van de app op mobiele apparaten en het installeren van de nodige taalpakketten. Het kan ook geïmplementeerd worden in de IT-infrastructuur van bedrijven. Het is aangeraden dat werknemers hun ervaringen kunnen delen en suggesties kunnen doen voor verbeteringen. Dit verfijnt niet enkel de app, maar de betrokkenheid van de werknemers vergroot. De app kan ook gebruikt worden in de praktijk. Zo heeft Dominique Persoone voor de horeca een promotievideo gemaakt.
De app is een samenwerkingsverband tussen diverse organisaties van instellingen onder leiding van de provincie West-Vlaanderen.
De First Aid Communication Tool is een innovatieve oplossing om de communicatie te vergemakkelijken op de werkvloer, voornamelijk voor anderstalige werknemers. Op die manier wordt er een positieve bijdrage geleverd aan het welzijn van de werknemers, zowel moreeel waarbij het zelfvertrouwen kan groeien, als financieel door minder kans op ontslag door miscommunicatie. Deze tool is een toonvoorbeeld hoe technologische innovatie sociale verbeteringen tot gevolg heeft.
Bron : Premed
De zomer is het uitgelezen moment om een bedrijfsevenement te organiseren. Daarom zetten we ons praktisch document hierover graag in de kijker: