nieuwsoverzicht 15 tot 19 apr 2024 (wk 17)

 23/04/24

Nieuws

Wijziging K.B. 17 mei 2007 / Wijziging Arbeidswet / Duurzaamheid en VGW / Strafwetboek vernieuwd / Klachten aan bewegingsapparaat

I. WIJZIGINGEN IN DE WETGEVING

A. Wijziging K.B. van 17 mei 2007 tot vaststelling van de inwerkingtreding van artikel 44 van de wet van 13 juli 2006 en tot uitvoering van artikel 62bis van de wetten betreffende de preventie van beroepsziekten en de vergoeding van de schade die uit die ziekten voortvloeit

Op 15 april 2024 verscheen het K.B. van 6 maart 2024 tot wijziging van het koninklijk besluit van 17 mei 2007 tot vaststelling van de inwerkingtreding van artikel 44 van de wet van 13 juli 2006 en tot uitvoering van artikel 62bis van de wetten betreffende de preventie van beroepsziekten en de vergoeding van de schade die uit die ziekten voortvloeit, gecoördineerd op 3 juni 1970, met betrekking tot de programma's voor de preventie van de lage rugpijn en van burn-out in het Belgisch Staatsblad.

Het opschrift van het K.B. van 7 mei 2007 wijzigt als volgt: Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 62bis van de wetten betreffende de preventie van beroepsziekten en de vergoeding van de schade die uit die ziekten voortvloeit, gecoördineerd op 3 juni 1970, met betrekking tot de voorkoming van arbeidsgerelateerde ziekten.

Het K.B. krijgt een nieuwe structuur:

- Hoofdstuk 1: Algemene bepaling

- Hoofdstuk 2: Arbeidsgerelateerde ziekten

* Afdeling 1: Programma voor de preventie van lage rugpijn

* Afdeling 2: Programma voor de preventie van burn-out

- Hoofdstuk 3: Slotbepaling

In hoofdstuk 2, afdeling 1, wordt een nieuw art. 1/1 ingevoegd waarin enkele definities worden opgenomen. Verder worden in deze afdeling de bestaande artikels 2 tot en met 10 opgenomen.

In afdeling 2 van ditzelfde hoofdstuk worden de bestaande artikels 11 en 12 vervangen en worden definities met betrekking tot burn-out toegelicht.

Verder worden er heel wat nieuwe artikels toegevoegd aan deze afdeling. Deze gaan over het begeleidingsproject dat in het kader van burn-outpreventie opgestart kan worden.

Werknemers die zich in een vroeg stadium van burn-out naar aanleiding van een blootstelling aan psychosociaal risico in verband met het werk en effectief aan het werk zijn of minder dan twee maanden arbeidsongeschikt zijn kunnen zich kandidaat stellen voor dit traject.

Het traject omvat enkele fases:

- Een opsporingsfase waarbij de diagnose bevestigt wordt of waarin een heroriënteringsessie wordt voorzien wanneer de werknemer niet in aanmerking komt voor de verdere begeleiding.

- Het begeleidingstraject bestaat uit:

* Max. 8 werkgerichte sessies met aandacht voor organisatorische factoren

* Max. 2 follow-upsessies

* Max. 10 individugerichte sessies met aandacht voor het psychologische aspect

* Max. 3 individugerichte sessies met aandacht voor het lichamelijke aspect

* Max. 1 sessie “samenhang werk-gezondheid”

De rol van Fedris staat beschreven in art. 15 tot en met 20 en omvat onder meer het ten laste nemen van een aantal kosten, het administratief opvolgen van de aanmeldingen, …

De wijzigingen treden in werking op 25 april 2024.

Bron : K.B. 6-3-2024 (B.S. 15-4-2024)

B. Wijziging Arbeidswet

Op 18 april jl. verscheen de Wet tot wijziging van de arbeidswet van 16 maart 1971 en van de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van discriminatie tussen vrouwen en mannen, tot instelling van een bescherming voor de werkneemsters en de werknemers die van het werk afwezig zijn om een vruchtbaarheidsbehandeling of een programma van medisch begeleide voortplanting te volgen in het Belgisch Staatsblad.

Deze wet voegt in de Arbeidswet een nieuw art. 45/1 in dat luidt als volgt:

‘Behalve om redenen die geen verband houden met de afwezigheid van de werknemer of de werkneemster om een vruchtbaarheidsbehandeling of een programma voor medisch begeleide voortplanting als bepaald in artikel 2 van de wet van 6 juli 2007 betreffende de medisch begeleide voortplanting en de bestemming van de overtallige embryo's en de gameten te volgen, mag de werkgever bij wie de werkneemster of de werknemer die een vruchtbaarheidsbehandeling of een programma voor medisch begeleide voortplanting volgt in dienst is, geen handeling verrichten die ertoe strekt eenzijdig een einde te maken aan de dienstbetrekking, vanaf het ogenblik dat hij daarvan via een medisch attest in kennis wordt gesteld, tot het verstrijken van een termijn van twee maanden.

Het bestaan van dergelijke redenen moet door de werkgever worden bewezen. Zo de werkneemster of de werknemer daarom verzoekt, stelt de werkgever haar of hem daarvan schriftelijk in kennis.

Indien de tot staving van het ontslag ingeroepen reden niet beantwoordt aan het bepaalde in het eerste lid of bij ontstentenis van reden, betaalt de werkgever aan de werkneemster of werknemer een forfaitaire vergoeding gelijk aan het brutoloon voor zes maanden, onverminderd de vergoedingen die aan de werkneemster of de werknemer zijn verschuldigd in geval van verbreking van de arbeidsovereenkomst.’

Bron: W. 24-3-2024 (B.S. 18-4-2024)

II. OVERIGE NIEUWSITEMS

A. Duurzaamheid en VGW

De weg naar duurzaamheid heeft ook een invloed op de veiligheid en gezondheid op het werk. Een nieuwe discussienota van EU-OSHA bekijkt dan ook de monitoring en verbetering van de VGW in toeleveringsketens door middel van duurzaamheidsbeoordelingskaders.

De nota geeft een overzicht van de verschillende bestaande tools om duurzaamheid te evalueren. Heel wat van deze hulpmiddelen hebben reeds aandacht voor het luik veiligheid en welzijn op het werk, anderen zijn hier dan weer makkelijk voor aan te passen. Het monitoren van duurzaamheid en de VGW zal het makkelijker maken om de evolutie op bedrijfsniveau op te volgen.

Hoewel er dus heel wat tools voor handen zijn, blijft er wel een kloof wanneer het op effectief integreren aankomt. Het zou dan ook handig zijn mochten de monitoringtools uniformer zijn, zodat er diepgaand gewerkt kan worden. Beleidsmakers hebben hierin een belangrijke rol te spelen.

De volledige discussienota kan je hier nalezen in het Engels.

Bron: EU-OSHA

B. Strafwetboek vernieuwd

Op 8 april 2024 verschenen in het Belgisch Staatsblad twee wetten met betrekking tot het ‘nieuwe’ Strafwetboek: één tot invoering van boek I (algemene beginselen), een andere tot invoering van boek II (misdrijven).

Op 8 april 2026 zullen de nieuwe boeken in werking treden en worden de oude boeken opgeheven.

Deze vernieuwing betreft zowel een verbetering van de leesbaarheid, alsook enkele inhoudelijke moderniseringen.

Enkele wijzigingen op een rijtje:

  • Voortaan wordt enkel nog gesproken over ‘misdrijf’. De termen misdaad, wanbedrijf en overtreding worden niet meer gebruikt. Hieraan gekoppeld wordt ook het toepassingsgebied van de strafbare poging gewijzigd.
  • Er is een vereenvoudiging doorgevoerd in de straffen: voortaan zijn er nog acht sanctieniveaus voor natuurlijke personen en acht sanctieniveaus voor rechtspersonen.
  • De gevangenisstraf wordt minder belangrijk. Er worden wel enkele nieuwe straffen toegevoegd waaronder de ‘geldstraf vastgesteld op basis van het verwachte of uit het misdrijf behaalde voordeel’.
  • Elke deelnemer valt in de nieuwe wetgeving onder hetzelfde strafniveau als de hoofddader.
  • Er zijn enkele misdrijven geschrapt die niet langer relevant waren, maar er zijn ook nieuwe misdrijven toegevoegd. Zo is nu bijvoorbeeld ‘ecocide’ opgenomen.
  • Er wordt een onderscheid gemaakt tussen ‘verzwarende bestanddelen’ (leiden tot een hoger sanctieniveau) en ‘verzwarende factoren’ (elementen die de concrete straf mee bepalen binnen een bepaald sanctieniveau).
  • Voortaan kunnen bij eendaadse samenloop de straffen gecumuleerd worden, dat ging vroeger niet. Bij meerdaadse samenloop kan de hoofdstraf van het zwaarste misdrijf naar het onmiddellijk hoger niveau worden verhoogd (uitgezonderd bij niveau 7 of 8) en kunnen de straffen gecumuleerd worden.

Binnen preventie en veiligheid was in het ‘oude’ strafwetboek voornamelijk art. 418 van toepassing bij bijvoorbeeld een arbeidsongeval. Dit valt in de nieuwe versie onder art. 106 waar het volgende te lezen is: ‘Het doden door een ernstig gebrek aan voorzorg of voorzichtigheid wordt bestraft met een straf van niveau 2.’ Tot de mogelijkheden voor natuurlijke personen (art. 36, 37 en 52) behoren dan onder meer:

  • de gevangenisstraf van zes maanden tot ten hoogste drie jaar;
  • de behandeling onder vrijheidsberoving van zes maanden tot ten hoogste twee jaar;
  • de straf onder elektronisch toezicht van een maand tot ten hoogste een jaar;
  • de werkstraf van meer dan honderdtwintig uur tot ten hoogste driehonderd uur;
  • de probatiestraf van meer dan twaalf maanden tot ten hoogste twee jaar;
  • de veroordeling bij schuldigverklaring;
  • een geldboete van 200 tot 5 000 euro.

Voor rechtspersonen (art. 38, 39 en 52) gaat het onder andere om:

  • de geldboete van meer dan 20.000 euro tot ten hoogste 360.000 euro;
  • de dienstverleningsstraf ten gunste van de gemeenschap, geraamd op een bedrag van meer dan 20.000 euro tot ten hoogste 360.000 euro;
  • de probatiestraf van meer dan twaalf maanden tot ten hoogste twee jaar;
  • de cumulatie van twee straffen van niveau 1;
  • de veroordeling bij schuldigverklaring.

Bronnen:

C. Klachten aan bewegingsapparaat nemen toe

Uit een onderzoek van TNO bij onze noorderburen blijkt dat maar liefst 60 % van de werknemers klachten heeft aan het bewegingsapparaat. Het gaat dan onder meer om arm-, nek- en schouderklachten (44%), rugklachten (39%) en heup-, been-, knie- en voetklachten (29%).

Maar liefst 38% van de vastgestelde beroepsziekten van het afgelopen jaar waren gerelateerd aan het bewegingsapparaat.

De oorzaak is vaak terug te brengen tot fysiek belastend werk uitvoeren. Denk maar aan vaak herhaalde bewegingen doen, geregeld kracht moeten zetten, vaak in ongunstige houdingen werken, …

Ook de invloed van veelvuldig en langdurig beeldschermwerk en stilzitten mag niet onderschat worden.

Preventie is in deze uitermate belangrijk. Voor inspiratie kan u op onze website terecht.

Bron: TNO

III. PRAKTISCHE INFORMATIE

nieuwsoverzicht 15 tot 19 apr 2024 (wk 17)

Uw browser wordt niet ondersteund. Update uw browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.