Relaties op de werkvloer
Wat doe je als werkgever wanneer werknemers de liefde vinden bij elkaar?
Als je geneigd bent om relaties te verbieden, moeten we je een halt toeroepen. Een relatie met een collega mag wettelijk gezien niet verboden worden. Iedereen heeft namelijk recht op een privéleven. Relaties zijn daar een onderdeel van.
Relaties op het werk kunnen echter wel impact hebben op de werkvloer. Denk maar aan een relatie tussen een werknemer en een leidinggevende waar een machtsonevenwicht heerst. Deze situatie maakt beide partijen erg kwetsbaar. Ook wanneer er vooral wordt geflirt in plaats van gewerkt heeft dit impact, zowel op het werk zelf als op de groepsdynamiek. Buitenechtelijke relaties zorgen er dan weer voor dat collega’s worden opgezadeld met geheimhouding. Dit kan zorgen voor ongemakkelijke situaties tussen werknemers onderling en zelfs leiden tot wroeging.
In eerste instantie is het belangrijk om relaties op de werkvloer bespreekbaar te maken. Daarnaast is het nuttig om afspraken op te nemen in het arbeidsreglement en dus beleidsmatig een kader te bieden. Bij een machtsonevenwicht kan bijvoorbeeld gevraagd worden of één van de twee collega’s van dienst verandert. Op deze manier worden ook belangenconflicten vermeden. Wanneer flirten de overhand neemt leven de werknemers het arbeidsreglement niet na. Je kan dan als werkgever ingrijpen en eventueel sancties opleggen. Medewerkers controleren wordt echter afgeraden, aangezien dit de vertrouwensrelatie kan beschadigen. Je zou als werkgever kunnen opteren voor een “meldingsplicht” van relaties. Elke relatie zou dan kenbaar gemaakt moeten worden aan de afgevaardigde bestuurder en/of de preventieadviseur. Je kan dit als werkgever echter niet verplichten, wel aanmoedigen.
Bij het opstellen van deze beleidsvorming kan je best ook rekening houden met situaties waarbij de liefde slechts van één kant komt. Hierover open communiceren is vaak een drempel. Zorg ervoor dat er zeker ook aandacht is voor ongewenst gedrag en de mogelijkheid om dit te melden. Benadruk dat meldingen vertrouwelijk behandeld worden.
Je kan werknemers dus best stimuleren om zo transparant mogelijk te communiceren wat relaties op het werk betreft en om hun werk- en privétijd gescheiden te houden.
Bronnen:
- VRT nws
- Grenswijs.be
- Liantis
