Winterbanden
Nu het winteruur er weer is, is het ook tijd om de zomerbanden in winterbanden te verwisselen. In Vlaanderen wordt er sterk geaarzeld om naar een bandencentrale af te zakken. De vraag dringt zich op of winterbanden wel echt nodig zijn als het niet sneeuwt.
Een winterband is niet alleen nuttig als het sneeuwt of ijzelt. Vanaf wanneer de gemiddelde temperatuur onder zeven graden Celsius duikt, maakt een winterband al een groot verschil. In de maanden oktober tot maart zitten we meestal rond dat gemiddelde, volgens metingen van het KMI. Bij hogere temperaturen slijten winterbanden sneller, dus is het belangrijk ze niet langer dan nodig op de auto te laten zitten.
Het rubber van zomerbanden wordt harder bij een lagere temperatuur waardoor die minder grip hebben op het wegdek. Dit veroorzaakt minder baanvastheid waardoor je dus sneller uit de bocht kan vliegen, je schuift sneller, … Winterbanden zijn uit andere (samenstellingen van) rubbers gemaakt, die soepel blijven bij koudere temperaturen waardoor ze dus meer grip hebben op het wegdek.
De particulier deinst nog vaak terug, maar hier kunnen vierseizoensbanden een goed alternatief zijn. Winterbanden zijn beter ingeburgerd voor bedrijfswagens. In heel wat landen, zoals Oostenrijk, Duitsland of bepaalde streken in Frankrijk, zijn winter- of vierseizoensbanden verplicht tijdens de wintermaanden. Als er toch wordt gekozen voor vierseizoensbanden moet er verplicht op de banden het nieuwe sneeuwvloksymbool staan.
Ook voor SUV’s of terreinwagens zijn winter- of vierseizoensbanden veiliger op een besneeuwd wegdek. Die voertuigen zijn moeilijker onder controle te houden wanneer ze in slip geraken omdat ze hoger en zwaarder zijn.
Het belangrijkste voordeel van winterbanden is de remafstand. Bij droog weer in de lente of zomer mag je rekenen dat je 65 meter nodig hebt om van 90 km per uur tot volledige stilstand te komen: 40 meter remmen en 25 meter reactiesnelheid. Bij een nat wegdek moet je daar 20 meter bij tellen. Je kan perfect binnen deze cijfers blijven voor winterbanden op vrieskoud wegdek. Met zomerbanden daarentegen moet je daar nog eens twintig meter bij rekenen. Bij besneeuwde wegen is het verschil tussen zomer- en winterbanden bijna dubbel zo groot.
Bronnen:
- HLN
- Testaankoop
- Het Nieuwsblad
- Aftersales Magazine