Worden uw werknemers geconfronteerd met agressief gedrag in kader van de uitoefening van hun job?
Experten Ellen Delvaux en Ineke Van den Zegel van IDEWE geven u graag 3 tips mee.
- Sensibiliseer werknemers dat ze grenzen mogen - en zelfs moeten - stellen aan agressief gedrag. Dat ze begrijpen dat mensen in deze moeilijke omstandigheden makkelijker overgaan tot agressief gedrag, wil niet zeggen dat ze het ook moeten tolereren.
- Bewaar fysieke afstand, maar wees emotioneel nabij voor werknemers die een agressie-incident meemaakten. Neem contact op met deze werknemers, in persoon (mits voldoende fysieke afstand) of via telefoon of videogesprek. Bied een luisterend oor, en bespreek wat de noden zijn en hoe deze invulling kunnen krijgen.
- Zorg ook voor verdere opvolging. Pols regelmatig hoe het gaat met werknemers die een incident meemaakten. Wees hierbij alert voor signalen van onvoldoende verwerking en verwijs indien nodig door naar professionele hulp (in deze tijden van corona bv. via de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk of via dezorgsamen.be voor zorgverleners).
Hun boek 'Agressiewijs' is te koop via onze webshop. Het boek is een tweeledige agressiewijzer en start met een casus ... een aanrader!